Friday 3 September 2010

Mario sjaal

Weer een maand voorbij, dus een nieuwe inzending voor Project Yarnway.
Deze keer heb ik een paar avonden tot diep in de nacht zitten breien om het maar op tijd af te krijgen.

De thema van de augustus opdracht was 'Back to School'. Verdere invulling was vrij.
Nou kon mijn zoon voor dit schooljaar wel een sjaal gebruiken. Hij is niet zo'n sjalenkind, maar er zijn soms van die dagen dat je toch wel zo'n ding nodig hebt. Om hem te kunnen overhalen de sjaal te gebruiken moet het natuurijk wel eentje zijn die hij mooi vindt.
Vandaar dit thema:

mario sjaal1

De hele sjaal meet zo'n 120 cm:

mario sjaal3

Het is dubbel gebreid, dus de achterkant is precies tegengesteld:

mario sjaal2

De sjaal is gebreid van sokkenwol op pennen 2.25 mm. Geen wonder dat er toch best veel tijd in ging zitten.

Het dubbelbreien ging op zich wel makkelijk. Bij dubbel breien staan de steken van de voor en achterzijde van de sjaal om en om op de pen. Om en om brei je dus een steek van de voorzijde en de achterzijde. De truuk is nu om bij de steken van de achterzijde, die je averechts breit, de draad van de voorzijde voor de steek te houden.
Wanneer je zoals ik kleuren kunt inbreien op de continentale manier met 2 kleuren in 1 hand, dan is dit dubbel breien eenvoudig. De steken van de voorzijde worden gewoon recht gebreid met de draad die het dichts bij de vingenpunt ligt en de steken van de achterzijde worden op zijn Noors averechts gebreid, waarbij je de naald voor het insteken van de steek onder beide draden doorsteekt.

Ooit, wanneer ik de tijd ervoor kan/wil vrijmaken, zal ik het patroon in de computer zetten zodat ik er een pdf van kan maken. Maar nu heb ik het nog te druk met mijn kauni trui en een roze versie van deze sjaal voor mijn meisje, met natuurlijk Peach en Toadette en hun vriendinnen.

No comments: